Monday 17 February 2014



Umat Islam di pelbagai belahan dunia, pada hari ini dalam keadaan sentiasa berbalah. Sebahagian umat Islam menyimpan kebencian, permusuhan dan dendam kepada yang lain. Keadaan ini sangat merisaukan  setiap orang yang beriman, termasuk anda.

Namun apa  kuasa atau autoriti kita lakukan untuk menyatukan kembali umat Islam agar saling kasih mengasihi dan sayang menyayangi?Banyak hal yang harus kita lakukan untuk dapat mewujudkan impian itu. Namun apapun cara untuk menyatukan umat apabila tidak segera diterapkan dan hanya diucapkan, maka sia-sia. Oleh itu, marilah kita bersama-sama, mengayuhkan kaki walau hanya selangkah mempersatukan umat Islam. Berikut satu cara mudah namun berkesan yang diajarkan Nabi s.a.w untuk menyatukan ummat Islam, iaitu MENYEBARKAN SALAM.

Setiap kali berjumpa dengan muslim sesiapa pun; yang anda kenal atau tidak, yang sefahaman atau tidak sefahaman, saudara atau bukan saudara, segeralah ucapkan salam. Awas! Kebiasaan mengucapkan salam hanya kepada yang anda kenal adalah tanda-tanda dekatnya hari kiamat. Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam bersabda:

إِنَّ مِنْ أَشْرَاطِ السَّاعَةِ السَّلَامَ لِلْمَعْرِفَةِ
Diantara tanda-tanda dekatnya kiamat ialah ucapan salam hanya disampaikan kepada yang dikenal saja“. (HR At Thabrani, Al Baihaqy dll, dihasankan Al Albani dalam Silsilah Ash Shahihah, no. 648)
Sahabat! Jangan sesekali menunggu ucapan salam daripada sesiapa pun, namun jadilah orang pertama yang mengucapkan salam kepada sesiapa pun. Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam bersabda:

لاَ تَدْخُلُوا الجَنَّةَ حَتَّى تُؤْمِنُوا وَلا تُؤمِنوا حَتى تحَابُّوا، أَوَلا أدُلُّكُمْ عَلَى شَئٍ إِذَا فَعَلْتُمُوهُ تَحاَبَبْتُم؟ أفْشُوا السَّلام بَيْنَكُم
Kalian tidak dapat masuk syurga hingga kalian beriman. Dan kalian tidaklah dapat menggapai kesempurnaan iman hingga kalian saling mencintai. Sudikah kalian aku tunjukkan kepada satu hal yang bila kalian lakukan nescaya kalian saling mencintai? SEBARKANLAH UCAPAN SALAM di tengah-tengah kalian“. (HR. Muslim)

Penulis : Dr. Muhammad Arifin Baderi
Artikel ditulis dalam bahasa Indonesia tetapi telah ditukar sedikit mengikut kesesuaian tanpa mengubah maksud sebenar penulis..harap maklum..


No comments:

Post a Comment